Everybody's got a dream

onsdag 30 maj 2012

Om att ta tillvara avlagda kläder



Jag håller på med ett projekt (jaja, flera då- ni som väntar på slutbilder på Traderaskåpet får hålla er till tåls lite till- jag ska bara välja ut roliga knoppar först). Detta projekt har sträckt sig över väldigt lång tid. Att det tagit tid är för att jag gillar att starta upp projekt, men har svårare att slutföra dem, om det inte är i ett sammanhang där jag är anställd, har lovat någon annan att göra något etc - för då är jag jätteeffektiv och ser till att slutföra saker så fort det går utan att tulla på kvalitén. Så'n är jag!

Jag har som en del av er vet 4 barn. Som en del av er antagligen inte vet så gillar jag att spara på minnen; första svenskaboken, teckningar, matteprov, första hårlocken och en himla massa fina kläder som varit mina eller barnens favoriter..
Det blir en hel del saker att spara kan jag säga. Jag kom på att jag skulle ta tillvara alla dessa underbara plagg och göra något annat mer användbart av dem. Så jag gör en filt att ha i soffan och kura under. Alla tyglappar kommer från avlagda kläder från både min och min mans barndom, från alla barnens tidiga år och en del från favoritkläder i nutid som fått fläckar som inte gått bort, som fått hål eller som helt enkelt är slitna.

Färgerna är inte direkt samstämmiga utan de spretar åt alla håll. Det är mycket Star Wars, Spindelmannen och Stålmannentryck varvat med blågula sverigetröjor à la 70-tal och diverse rosa plagg bl a mina älskade pyjamasbyxor från nutiden.

Jag har slutmomentet kvar; att vända rätsidan ut och sy ihop fram- och bakstyckets sista sida. Efter det ska jag på något sätt sy rutor/mönster eller något för att få filten att inte kränga som en påse.

Jag tror att oavsett om filten blir fin eller ej kommer den att bli högattraktiv, ja lika attraktiv som hörnet i vår hörnsoffa. Det vill säga att först på plats får både hörnet och filten.

Må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar