Everybody's got a dream

lördag 26 november 2011

Fortsättning renovering

Renoveringen fortgår även om jag tycker att det går väääldigt långsamt. Med barn, hus, egna företag, aktiviteter så blir det inte så mycket tid att fixa renovering på, det fattar jag ju egentligen, men jag vill ha allt klart helst förra året...!

Vi har börjat med övervåningen (vi och vi... min make och pappa är det som grejar denna vända).
Taken har målats vita, väggarna har klätts med pärlspont och golven målats grå. Gamla hus tar tid att få ordning på, inga raka vinklar någonstans och det lutar verkligen åt alla håll. Men ack så charmigt!

En förändring som inte är så rolig att göra (men nödvändig) är att dela in huset i brandceller. Det är dyrt och tar en massa tid. Väggar måste byggas och kläs med dubbla gips, branddörrar måste köpas...
Om jag vill kunna ta upp besökare på ovanvåningen så måste detta göras och då finns det inte så mycket att bråka om.
Jag läser, frågar och försöker göra allt rätt från början. Jag förstår att små hemma-på-gården butiker (ung som min) får svårt att klara sig ekonomiskt med alla kostnader det medför att ändra användningen av huset med allt vad det innebär av avgifter för bygglov, brandinspektioner, brandutrustning, utrymningsskyltar, tillgänglighetsanpassning osv... Dessa kostnader hade jag från börjar ingen aaning om och jag kommer  få sälja måånga Ib Laursen müsliskålar innan jag får igen den kostnaden...

Oj, vilken klagolåt det låter som. dags att gaska upp mig, snart öppnar jag!

Idag kommer också en (förhoppningsvis) rolig leverans - sååå spännande! En hel lastbil med gamla grejer...
Lite dålig tajming i renoveringen dock kan man nog tycka...

Må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar