Everybody's got a dream

måndag 28 november 2011

Gamla saker

Idag har det skett en rokad i butiken för i lördags kom ett helt lass med gamla möbler och grejer och däribland två köpmansdiskar. Eftersom jag fick inse att de inte på några som helst villkor skulle kunna bäras upp till ovanvåningen som min plan var så fick jag tänka om...
Det är inte på långa vägar klart då man inte i en handvändning ställer in två enorma köpmansdiskar i min redan fullproppade butik.
Ska man flytta en möbel så för det med sig en hel lavin av annat som måste omorganiseras och fixas till. Jättekul såklart, men ack så trött man blir...

Inga bilder, men jag ska försöka fixa mer ordning i morgon och hoppas då hinna fota lite så ni får de hur det blir. Annars kan ni ju alltid titta in i butiken på torsdag, fredag eller lördag när jag har öppet.

Vill påminna er om min tävling som pågår så att ni inte missar chansen till en extra julklapp.

Ett annat tips:
Franciska som släppte den fantastiska boken Sanselig sommer, ska nu göra en julbok och nu har du möjlighet att få vara med i den. Gå in med länken nedan och läs om reglerna och priserna du kan vinna!

 

tors 13-17
fre 14-18
lör 11-14

Välkommen in till en butik för hem och själ!

lördag 26 november 2011

Nya varor

Det trillar fortfarande in en del leveranser även om de största kommit.



Denna vecka har det bland annat kommit glögg i spännande smaker, lite annat mums som rosenmarmelad, kaffe, te och fler roliga saker från Walther & co.

Det finns mycket småpynt till granen och adventspyntningen i butiken. Givetvis kan ni köpa era julklappar här till både stor och liten. Jag hjälper er gärna att tänka ut något om idéerna tryter!

Vi ses!

Fortsättning renovering

Renoveringen fortgår även om jag tycker att det går väääldigt långsamt. Med barn, hus, egna företag, aktiviteter så blir det inte så mycket tid att fixa renovering på, det fattar jag ju egentligen, men jag vill ha allt klart helst förra året...!

Vi har börjat med övervåningen (vi och vi... min make och pappa är det som grejar denna vända).
Taken har målats vita, väggarna har klätts med pärlspont och golven målats grå. Gamla hus tar tid att få ordning på, inga raka vinklar någonstans och det lutar verkligen åt alla håll. Men ack så charmigt!

En förändring som inte är så rolig att göra (men nödvändig) är att dela in huset i brandceller. Det är dyrt och tar en massa tid. Väggar måste byggas och kläs med dubbla gips, branddörrar måste köpas...
Om jag vill kunna ta upp besökare på ovanvåningen så måste detta göras och då finns det inte så mycket att bråka om.
Jag läser, frågar och försöker göra allt rätt från början. Jag förstår att små hemma-på-gården butiker (ung som min) får svårt att klara sig ekonomiskt med alla kostnader det medför att ändra användningen av huset med allt vad det innebär av avgifter för bygglov, brandinspektioner, brandutrustning, utrymningsskyltar, tillgänglighetsanpassning osv... Dessa kostnader hade jag från börjar ingen aaning om och jag kommer  få sälja måånga Ib Laursen müsliskålar innan jag får igen den kostnaden...

Oj, vilken klagolåt det låter som. dags att gaska upp mig, snart öppnar jag!

Idag kommer också en (förhoppningsvis) rolig leverans - sååå spännande! En hel lastbil med gamla grejer...
Lite dålig tajming i renoveringen dock kan man nog tycka...

Må så gott!

fredag 25 november 2011

Medmänniskor finns- är du en?

Medmänsklighet, vad betyder det för dig?
När är man en god medmänniska?

I jul firas det i torp och stugor och visst på en del ställen blir det kanske ett mindre kaos med något barn som skriker hysteriskt p g a att det blivit rädd för tomten, eller någon som tycker att det är den sämsta jul någonsin för att man måste sitta vid matbordet i alla oändlighet och inte får spela tv-spel på hela dagen trots att det fick ett nytt under granen på morgonen, eller med trumpna tonåringar som vill hänga i chattrummen på internet, lilltjejen som tycker att gammelmormor som inte längre hör och ser luktar konstigt och pratar goja, med mammor och pappor som helt slut efter all stress sista tiden inte får ordning på varken barn eller frisyren när alla ska iväg till mormor och fira jul och hotar med att tomten inte kommer till busiga barn...

Ja kaos, och säkert ett ganska vanligt kaos för många.

Men det kan ju alltid vara värre.

Jag har fått äran att sälja och slå in ett rejält lass julklappar till barn som inte kommer att kunna fira jul hemma i år p g a våld i hemmet. Till en sådan sak behövs handlingskraftiga medmänniskor. Igår mötte jag en hel bunt. Farmodern som kommit överens med barnbarnen att dra ner på sina julklappar i år då de ändå har så mycket saker. Igår tog hon med barnbarnen och svärdottern in i butiken och lät barnen välja vad de ville ge bort till barn i Boråstrakten som kommer att fira en annorlunda jul än de flesta av oss.

Detta har fått mig att fundera - såklart! = )
Det finns så mycket att göra i världen för att den ska bli en bättre plats och det kan säkert kännas övermäktigt, men om alla tar hand om sin egen "bakgård" så är vi en bra bit på väg!
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!
Vad gör du för dina medmänniskor?
Hur mycket medmänniska är jag?

Ett långt inlägg, inga bilder...

Sprid lite ljus idag! Det kan räcka med ett leende mot någon du möter...

tisdag 22 november 2011

Prillig firar 1 år

För att fira det så säljer jag den fantastiska boken Lantlig Charm för 300 kr

Bild från Boken Lantlig Charms bloggsida
(gäller så långt lagret räcker och max 1 bok/kund)

och ger 10% rabatt på kläder från Tina Wodstrup och du Milde.
Tina Wodtrups kläder finns till dam och barn.
du Mildes kläder till dam.

Dessa erbjudanden gäller endast denna vecka.

Vi ses!

måndag 21 november 2011

TÄVLING

Nu är det nästan exakt ett år sedan jag öppnade Prillig.

Här på bloggen firar jag det med en tävling. Det du kan vinna är följande:


1 hg valfritt te, en grytlapp,  långa tändstickor i prickig ask, en skylt, en chokladdipper och ett fat till te-påsen/kulan.


Tävlingen pågår till och med söndagen den 18 december.

Tävlingens regler: 
  • Om du har en blogg lämnar du en kommentar hos mig och lägger till butikens logga + länk till butiken i din högerspalt + en länk till tävlingen.
  • Om du inte har en blogg lämnar du en kommentar med din mailadress och tipsar en vän om butiken.
Vinnaren utses under julveckan.

Lycka till!

I butiken kommer det att finnas i alla fall ett fint erbjudande för den som brinner för inredning, nämligen ett kalaspris på inredningsboken Lantlig Charm.
Mer om det kommer här på bloggen - så håll utkik!

Jag håller som bäst på att planera öppettiderna fram till jul och även om det återkommer jag så snart det går.
Allt måste samordnas med barnvakter, maken och övriga åtaganden först . Så är det i världen som ensamföretagare. = )

Må så gott!

fredag 18 november 2011

Stort grattis

Nu har de två vinnarna i utlottningen på butikskvällen gett sig till känna och hämtat ut sina vinster.
Ett stort GRATTIS till er!

Snart finns det chans igen..
Nästa vecka är det ett år sedan jag öppnade Prillig och det tänkte jag fira såklart! Här på bloggen blir det utlottning.

Återkommer så fort jag bestämt vad jag ska hitta på för något prilligt att lotta ut.

Må så gott!